Sider

fredag 10. januar 2014

Premiere Alcina


Vår nyoppsetning av Alcina er en milepæl i Nasjonaloperaens historie. For første gang fremfører vi en barokkopera med et orkester som spiller utelukkende på tidsriktige instrumenter. Det er på høy tid. Historisk fremførelsespraksis har revolusjonert vårt bilde av den rike 150-årige operatradisjonen mellom Monteverdi og Mozart. Bedre kunnskap om hvordan barokkoperaene ble fremført i sin egen tid, har ført til at de har funnet sin plass på operarepertoaret over hele verden. Fra å være sett på som raritet, er Händels operaer i dag blant de mest populære og et sikkert kort for operasjefers programmering.

Nasjonaloperaens første Händel-oppsetning på mange år – Stefan Herheims nytolkning av Julius Cæsar i 2005 – ble intet mindre enn en sensasjon. Vårt publikum fikk oppleve Händels enorme musikalske og sceniske rikdom. Herheims fantasifulle tolkning, der vår egen nokså korte og mangelfulle operatradisjon ble viklet inn i handlingen, ble for mange en åpenbaring.

Alcina er en av Händels aller mest spilte operaer. Musikken er rik på emosjoner, affekter, kontraster og variasjoner. Vi inviteres med på en eksotisk reise til en trolldomsøy der søstrene Alcina og Morgana hersker over og manipulerer kåte menn som søker sin lykke. Men i møtet med ekte kjærlighet mister trolldommen sin makt. Regissør Fransisco Negrin gjester Nasjonaloperaen for første gang, men har tidligere fortryllet publikum med flere Händel-oppsetninger i København. Vår produksjon skjer også i samarbeid med Det kongelige teater, der den vil bli vist i 2015.

Vi har samlet et knippe sangere spesielt med tanke på barokkoperaens utfordringer – en blanding av eget ensemble, hjemhentede norske barokkspesialister og ikke minst Nicole Heaston i det store og krevende tittelpartiet. Sammen med Christopher Bucknall har Bjarte Eike selv valgt å lede forestillingen fra sin posisjon som konsertmester og kunstnerisk leder for Barokksolistene. Det er et orkester som i løpet av de siste årene har markert seg sterkt både i Norge og i utlandet. Eike og Bucknall har sammen med utvalgte orkestermusikere deltatt på alle de sceniske prøvene. Det er et usedvanlig godt utgangspunkt med tanke på å oppnå et homogent resultat der sangerne får utforme sine karakterer i et tett samspill mellom sceniske og musikalske impulser, samtidig som orkesteret kommer i tett dialog med dramaet på scenen.

Velkommen til et godt nytt år med nye store ballett- og operaopplevelser.

Per Boye Hansen
operasjef


Nicole Heaston som Alcina. Fotograf: Jörg Wiesner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar