Sider

søndag 24. februar 2013

Dagboknotater fra Operaen 5

Pressen resirkulerer fordommer og falske myter om klassisk musikk og opera

Nesten hver gang det er snakk om den klassiske musikktradisjonens posisjon, dukker det
opp to argumenter. Det ene er at det er for dyrt og bare forbeholdt en økonomisk elite.
Det andre argumentet er at klassisk musikk tilhører en svunnet tid og mangler relevans
for moderne mennesker. Jeg mener begge argumentene bygger på fordommer og falske
myter. Hver dag ser vi eksempler på det motsatte. Det er viktig at vi som produserer og
legger til rette for konserter og opera-forestillinger, fortsetter med å jobbe for at flere skal
ta del i tilbudet. Men vi har også lov til å være fornøyde og glede oss over at den klassiske
tradisjonen lever i beste velgående og at interessen for det vi holder på med er økende.
Besøkstallene vi i Operaen kan vise til er klare. Aldri har så mange kommet på våre
forestillinger. I kveld søndag, vil 1360 mennesker høre på at Leif Ove Andsnes sammen
med Det Norske Kammerorkester spiller to klaverkonserter av Beethoven. Den konserten
har vært utsolgt i mange måneder og vi kunne sikkert fylt enda en full sal.

Mer oppsiktsvekkende er det at i går lørdag 23. februar spilte våre tre konsertmestere
sammen med vår musikksjef John Helmer Fiore ved klaveret, Brahms' tre fiolinsontaer
for en fullsatt Scene 2. 350 publikummere satte seg i salen for å lytte til Brahms
fiolinsonater kl. 14 lørdag ettermiddag, samtidig med at Nortug &co gikk 30km i VM. Det ble
en fantastisk konsert, og da alle tre spilte sammen til slutt, satte de fyr på forsamlingen.
Det ekstranummeret skulle vi lagt ut på YouTube. Billettene kostet hundre kroner og da
fikk alle kaffe og en kake i pausen, altså i praksis en gratis konsert - langt billigere enn å
gå på kino. Det er et tilbud vi ønsker å gi hver lørdag. Vårt mål er at alle kan komme til
Operaen lørdag ettermiddag for å oppleve musikk og opera på høyeste nivå, for en svært
billig penge.

Øyvind Bjorå, Camilla Kjøll og Catharina Chen er gode eksempler på at kvaliteten på
norske musikere aldri har vært så høy. Spesielt strykerne er blitt bedre. I dag har vi en hel
generasjon av unge strykere som hevder seg helt i toppen. Ved siden av de tre nevnte,
som heldigvis har havnet i spissen for vårt orkester, dukker det opp nye stortalenter i
kjølvannet av enere som Vilde Frang, Hemsing-søstrene og Guro Kleven Hagen.

Det er en gledelig utvikling som ofte ikke blir tilstrekkelig påpekt. Vi har lett for å snakke
oss selv ned. Det er som om vi føler at vi er på defensiven og må forsvare oss mot
fordommer og falske myter. Det hjelper heller ikke at pressen ofte ukritisk resirkulerer
fordommene og gir inntrykk av at det klassiske musikkmiljøet er en liten nisje for de få og
privilegerte. Sannheten er at opera og klassisk musikk aldri har hatt en sterkere posisjon.
Kultur er mer populært enn sport, og aldri besøker så mange mennesker i Norge konserter
og operaforestillinger enn de gjør i dag.

I ettermiddag sendte NRK et program som de kaller "spillerom", der det fokuseres på unge
dirigenter. Vi ser her det samme. Nivået har aldri vært bedre. Alle de fire største norske
symfoniorkestrene har nå pur unge høyt kvalifiserte sjefsdirigenter som vi kan forvente oss
mye av.

I Operaen prøver vi nå både Cavalleria Rusticana og Pagliacci som vil ha premiere
på lørdag. Før premieren lørdag kl 14:30 skal jeg ha en samtale med regissøren og
operasjefen på Covent Garden, Kasper Holten, som er gratis og åpent for publikum.

Samtidig forbereder vi noe så sjeldent som en nyskrevet opera for barn på hovedscenen.
Det er historien om Robin Hood som er blitt til en flott forestilling som hadde premiere
på min gamle arbeidsplass Komische Oper i Berlin for litt over fire år siden. Vi har besøk
fra Berlin av Tomo Sugao som er en utrolig inspirerende regissør. Da jeg stakk innom
prøvene her om dagen, hadde han kjøpt norsk landslagsdrakt med nr 13 Huseklepp på
ryggen. Sangerne våre blir drillet til perfeksjon. Regien er leken og full av innfall, med
Tomo som superproff coach. Premieren er fredag 22 mars. Jeg har grunn til å tro at denne
forestilling også vil være et eksempel på at opera er for alle og at det er en kunstform som
lever i beste velgående.
Fra venstre: Thor Inge Falch, Jørgen Backer, Mads Wighus og i norsk landslagsdrakt Tomo Sugao


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar